Przedłużający się stan epidemii – zwrot opłat za odwołane przeloty, wczasy czy imprezy (sytuacje, kiedy możemy odzyskać pieniądze)

Nie jest to łatwy i przyjemny czas. Przedłużający się stan epidemii mocno ograniczył funkcjonowanie gospodarki. Oto co powinniśmy wiedzieć w przypadku takich sytuacji:

1). Wpłacony zadatek za pobyt w pensjonacie – czy możemy żądać zwrotu? Tak. Należy wiedzieć, że zadatek musi być zwrócony, bowiem zrealizowanie rezerwacji stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności (epidemia).
2). Odwołana wycieczka z powodu epidemii – czy należy się zwrot opłaty? Tak. Należy wiedzieć, że jeśli organizator turystyki nie może zrealizować umowy z powodu szczególnych okoliczności, ma wtedy obowiązek zwrócić podróżnemu całą kwotę, którą on wpłacił (artykuł 47 ustęp 5 punkt 2 ustawy i imprezach turystycznych). Pamiętajmy jednak, że nie przysługuje nam dodatkowe odszkodowanie. Jak możemy się starać o zwrot? Należy wiedzieć, że organizator powinien zwrócić nam pieniądze (na przykład na konto) w terminie 14 dni bez żądania składania wniosku. Gdyby jednak nie zwrócił wpłaconych kwot, wówczas należy go wezwać do zapłaty (mailowo lub pisemnie). Jeśli i to nie poskutkuje – złóżmy w sądzie pozew o zapłatę.
3). Odwołanie koncertu – należy wiedzieć, że jeśli koncert odwołano z powodu wprowadzenia zakazu organizacji imprez masowych, wtedy należy się nam zwrot całej ceny biletu (artykuł 495 kodeksu cywilnego). Jak możemy się starać o zwrot? Mailem podajemy konto, na które organizator zwróci pieniądze.
4). Lot odwołany, linia lotnicza proponuje zmianę terminu – czy możemy odmówić? Tak, pasażer ma prawo nie zgodzić się na tzw. przebukowanie – zmianę terminu lotu. Należy wiedzieć, że możemy odstąpić od umowy zawartej z przewoźnikiem, czyli żądać zwrotu gotówki za niewykorzystany bilet lotniczy.
5). Odwołanie kupionego na portalu tzw. zakupów grupowych pobytu w hotelu (w Polsce) – co z rezygnacją z oferty? Należy wiedzieć, że roszczenie o zwrot wniesionej opłaty powinniśmy kierować bezpośrednio do hotelu. Bowiem kupując na portalach zakupów grupowych, my (będąc klientami) zawieramy umowę z hotelem. Musimy wiedzieć, że portal to pośrednik. Jak możemy się starać o zwrot? W mailu do hotelu odwołujemy pobyt i podajemy konto, na jakie ma nastąpić zwrot opłaty.